Papież awangardy. Tadeusz Peiper w Muzeum Narodowym w Warszawie
Od 28 maja do 6
września br. w Muzeum Narodowym w Warszawie można udać się na
wystawę czasową poświęconą Tadeuszowi Peiperowi. Wystawa
zatytułowana Papież awangardy prezentuje twórczość i
inspiracje jednego z najbardziej znanych artystów reprezentującego
awangardowy nurt sztuki i literatury początku XX wieku. Ekspozycja
została przygotowana we współpracy z hiszpańskimi kręgami
artystycznymi, z racji powiązań Peipera ze środowiskom awangardy w
Madrycie w latach 1915- 1920. Twórcy wystawy podzielili ją na kilka
części, chronologicznie wprowadzając odbiorcę w futurystyczny
Paryż z 1914 r., artystyczny Madryt lat 1915- 21 r. oraz w pełni
awangardowy Kraków lat 20.
Wystawa
poświęcona została nie tylko Peiperowi, ale również innym
artystom, z którymi zetknął się lub współpracował w Paryżu,
Madrycie i Krakowie. W szerokiej perspektywie zostało ukazane
towarzystwo tworzących wraz z Tadeuszem Peiperem czasopismo
Zwrotnica. Publikowali w niej m. in. Władysław Strzemiński
i Kazimierz Malewicz, książki i poezje Peipera ilustrowali Juan
Gris, Mojżesz Kisling i Fernand Léger. Podczas wystawy można
zobaczyć obrazy, grafiki i rzeźby twórców europejskiej awangardy
takich jak: Robert Delaunay, Vytautas Kairiūkštis, Francisco
Borges, Albert Gleizes, Louis Marcoussisa, Leon Chwistek, Tytus
Czyżewski, Tymon Niesiołowski, Leon Dołżycki, Henryk Stażewski,
Katarzyna Kobro, Marek Włodarski, Mieczysław Berman. Ostatnia sala
wystawy ukazuje już tendencje katastrofizmu, które zapowiadają
wybuch II wojny światowej. Wystawa zgodnie z zapowiedzą Muzeum
Narodowego przedstawia główne nurty artystyczne, nastroje ludzi
oraz tendencje rozwoju nowej, awangardowej sztuki. Wystawie
towarzyszą liczne wykłady, oprowadzania po wystawie i projekcje
filmów.
![]() |
Robert Delaunay, Widok na miasto, 1910-1914 |
Tadeusz
Peiper
urodził się 3 maja 1891 r. w Podgórzu (obecnie część Krakowa) w
spolonizowanej rodzinie żydowskiej. Jako młody niespełna 23- letni
mężczyzna wyjechał do Paryża. Celem podróży miały być studia
u Henri Bergsona, który kierował katedrą filozofii w Collège de
France. W Paryżu, raptem po kilku miesiącach pobytu, w 1914
r. wybuchła I wojna światowa, a Peiper trafił do
obozu internowania m. in. z Xawerym Dunikowskim. Po uwolnieniu na
początku 1915 r., wyjechał do Hiszpanii, zatrzymał się w
Madrycie, który był wówczas neutralnym miastem, swoistą
metropolią kosmopolityczną, azylem dla cudzoziemców, w tym dużej
grupy artystów. Tam mógł rozwinąć swoje poglądy i
zainteresowania, zapoznać się z nowymi tendencjami w sztuce
europejskiej. Do Madrytu zjeżdżali się twórcy z całego świata,
głównie ludzie w wieku 20 i 30 lat, świadkowie przemian
społeczno- politycznych, a także przełomu w sztuce. W
Madrycie Tadeusz Peiper poznał Józefa Pankiewicza i jego uczniów
Władysława Jahla i Jana Zawadzkiego, którym rząd Hiszpanii
zorganizował wystawę zatytułowaną Polscy
artyści awangardowi.
Wówczas Polska nie figuruje na mapie politycznej od prawie 120 lat.
Był to niewątpliwie ważny gest w stronę Polonii przebywającej w
Madrycie. Sam Peiper dużo publikuje w gazetach codziennych, a także
w periodykach literackich. Tłumaczy również polską
literaturę na język hiszpański m. in. Chłopów Władysława
Reymonta, w skróconej wersji wydanej pt. Małżeństwo
Macieja Boryny.
![]() |
Józef Pankiewicz, Ulica w Madrycie, 1916-18 |
W
1921 r. Peiper powraca do Krakowa i skupia wokół siebie tamtejszy
kwiat artystyczny ludzi młodych, nieco zbuntowanych, którzy chcą
sprowadzić wymiar sztuki i jej odbiór na inne tory myślenia,
odnaleźć nowe formy w sztuce. Zakłada czasopismo Zwrotnica,
które ukazywało się w latach 1922–1923 oraz 1926–1927. W
magazynie publikowano teksty programowe, poezję, artykuły na temat
nowego projektowania i architektury. W 1931 r. uczniowie
Tadeusza Peipera: Jalu Kurek, Jan Brzękowski i Julian Przyboś
założyli czasopismo Linia,
które nawiązywało do dzieła rozpoczętego wcześniej w Zwrotnicy.
Tadeusz
Peiper był również twórcą programu artystycznego Awangardy
Krakowskiej i hasła przewodniego 3xM
(miasto,
masa, maszyna), teoretykiem
poezji, krytykiem literackim, eseistą, autorem książek. Ponadto
nadal publikował za granicami Polski m. in. we Francji
(Manomètre), czy w Hiszpanii (Literaturas europeas de Vanguardia).
Spełniał się również jako poeta, wydał trzy tomiki poetyckie:
A,
Żywe
linie,
Raz.
![]() |
Henryk Stażewski (1894-1988), Kompozycja abstrakcyjna, 1929/1977 |
Zaraz
po wybuchu II wojny światowej został zmuszony emigrować do
Lwowa, z racji pochodzenia znajdował się na liście hitlerowskiej.
Tam został aresztowany przez NKWD i wywieziony w głąb ZSRR,
następnie uwolniony w 1944 r. powrócił do Polski. Po zakończeniu
wojny zaprzestał publikowania. Być może mocno doświadczony jej
wydarzeniami nie powrócił też do aktywnego życia literackiego.
Peiper zmarł 10 listopada 1969 r., spoczywa na cmentarzu
Powązkowskim w Warszawie.
http://www.mnw.art.pl/wystawy/papiez-awangardy-tadeusz-peiper-w-hiszpanii-polsce-europie,23.html
Komentarze
Prześlij komentarz