Został założony w 1765
r., pierwszą siedzibą teatru był nieistniejący już budynek przy
ul. Królewskiej zwany Operalnią. Premierowe przedstawienie
- Natręci Józefa
Bielawskiego, odbyło się 19 listopada. Powstanie Teatru Narodowego w Warszawie wiązało się z ówczesnym projektem króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, który obejmował reformę edukacji, obyczaju i życia kulturalnego. Od 1774 r. zespół teatralny występował w Pałacu Radziwiłłowskim (obecnie Pałac Prezydencki) na Krakowskim Przedmieściu. Wówczas na scenie teatru były wystawiane rodzime sztuki, warto wspomnieć o autorach takich jak Franciszek Bohomolec i Adam Czartoryski.
|
Zygmunt Vogel, Teatr Narodowy na pl. Krasińskich, 1791 r. |
Następnie w 1779 r. został otwarty budynek przy pl. Krasińskich, który stał się docelową, stałą siedzibą narodowej sceny. Z tą siedzibą związana jest postać Wojciecha Bogusławskiego, który dzięki swym zasługom zyskał przydomek Ojca teatru polskiego. Jego dyrekcja w Tatrze Narodowym przypadła na trudne czasy Rzeczpospolitej, obrady Sejmu Czteroletniego, powstanie kościuszkowskie, w międzyczasie rozbiory Polski. Wizją Bogusławskiego było szerzenie patriotyzmu, obyczajów, zaangażowania w życie polityczne kraju i zachowanie kultury języka polskiego poprzez edukację estetyczną i wychowywanie widzów.
|
Józef Reichman, Portret Wojciecha Bogusławskiego, 1798 r. |
Kolejną siedzibą teatru został budynek zaprojektowany przez Antonia Corazziego, oddany publiczności w 1833 r. Ze względu na sytuację polityczną wywołaną powstaniem listopadowym, nie mógł działać pod nazwą Teatru Narodowego. Z rozkazu cara powołano nową instytucję w postaci Teatru Wielkiego. Wówczas nastąpił wyraźny podział na trzy rodzaje sztuk: dramat, operę i balet. Prezesurę nad Warszawskimi Teatrami Rządowymi sprawowali rosyjscy generałowie, pod ich czujnym okiem cenzorów na scenę nie dopuszczano dramatów polskich klasyków, a tym bardziej utworów romantycznych. Sztuki jednak były wystawiane w języku polskim, tym samym teatr odgrywał ważną rolę w krzewieniu patriotyzmu na terytorium objętym rusyfikacją społeczeństwa polskiego.
|
Gmach Teatru Wielkiego |
Warszawskie Teatry Rządowe funkcjonowały do 1915 r., jednak w tym czasie, jak można dowiedzieć się na stronie internetowej Teatru Narodowego, nastąpił jego rozkwit artystyczny: ...sukcesy repertuaru francuskiego,
prapremiery komedii Aleksandra Fredry i dramatów Józefa
Korzeniowskiego, epoka gwiazd, triumfy Moniuszki, patriotyczne
manifestacje, klęski dramatów Słowackiego, pożar Rozmaitości w
1883 roku (odbudowa trwała niewiele ponad pół roku), wreszcie
rewolucja 1905 roku i wprowadzenie na scenę nowej, tj. współczesnej
dramaturgii. Po
odzyskaniu przez Polskę niepodległości w teatrze wybuchł
pożar, po odbudowie przywrócono mu nazwę Teatru
Narodowego.
Podczas drugiej wojny światowej i oblężenia Warszawy, działalność
teatru została zawieszona, natomiast podczas Powstania
Warszawskiego w 1944 r. budynek został doszczętnie zniszczony,
podobnie jak prawie cała Warszawa. Gmach teatru Narodowego po wojnie przekazano Wojsku Polskiemu, które sfinansowało odbudowę, a następnie przeznaczyło ponownie na siedzibę teatru.
|
Gmach Teatru Narodowego po wojnie
|
Po wojnie nastąpiły czasy Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, z repertuarem teatru bywało różnie: Jego losy w nieunikniony, choć przedziwny
sposób splatają się z dziejami PRL i kolejnymi okresami: szaleństw
socrealizmu, krótkiej i złudnej radości odwilży, „małej
stabilizacji”, wypadków marcowych, gierkizmu, smutku stanu
wojennego. Za sprawą przedstawienia Dziadów Adama Mickiewicza w inscenizacji Kazimierza Dejmka, doszło do tak zwanych wydarzeń marcowych w 1968 r. Pomimo pozytywnych opinii polskich działaczy partyjnych, do Związku Radzieckiego zaczęły docierać informacje o dwuznaczności wymowy działa, ostatecznie uznano go za antyrządowy i antyradziecki, zakazano jego wystawiania. Podczas ostatniego spektaklu doszło do manifestacji pod teatrem, a następnie pod pomnikiem Mickiewicza, protesty zaczęły się rozszerzać, osiągając ogólnopolski zasięg.
|
Plakat Dziadów w reżyserii Kazimierza Dejmka |
W 1985 r. w teatrze wybuchł pożar, następnie zmiana ustroju, przekształcenia w państwie, nie sprzyjały odbudowie teatru i oddaniu się sztuce. W 1996 r. gmach teatru, wyposażony w nowoczesne sprzęty został oddany publiczności. Od tego czasu teatr nieustannie się rozwija i stanowi najważniejszą scenę w kraju, która w swoim repertuarze proponuje klasyków dramatu między innymi: Arystofanesa, Williama
Shakespeare’a, Molière’a, Antoniego Czechowa, Augusta
Strindberga, Stanisława Wyspiańskiego, Wystana Hugh Ardena, Jamesa
Joyce’a, Stanisława Ignacego Witkiewicza, Witolda Gombrowicza,
Tadeusza Różewicza, Harolda Pintera.
|
Pożar Teatru Narodowego, 1985 r. |
Obecnie rocznie wystawiane jest około dziewięciu premier i blisko pięciuset przedstawień. Od 2009 r. bierze udział w festiwalu Spotkań Tatarów Narodowych, który skupia najciekawsze przedstawienia ze scen europejskich teatrów. Dla dzieci i młodzieży szkolnej stworzono oryginalny program edukacyjny, który w interesujący sposób wprowadza w magiczny świat teatru, inscenizacji, a także klasyki literatury. W 2015 r. Teatr Narodowy kończy dwieście pięćdziesiąt lat.
|
Teatr Narodowy obecnie |
Komentarze
Prześlij komentarz